Prelevare de organe la Spitalul Moinești, de la o asistentă aflată în moarte cerebrală. Au operat echipe din Croația, Germania, Iași și Moinești
decembrie 24, 2024
Managerul Spitalului Moinești, prezent la evenimentul „Diplomație medicală: perspective romȃno-belgiene” organizat de Ambasada României în Belgia
decembrie 24, 2024

FIŞA CURSULUI

  

Curs de Proctologie

15.11.2024 – 6.12.2024

 

Precondiții

 de curriculum ·       Anatomie-embriologie

·       Anatomie topografică și secțională

·       Fiziologie

·       Fiziopatologie

·       Radiologie și imagistică medicală

·       Semiologie chirurgicală

 de competențe ·       Utilizarea noțiunilor privind resursele terapeutice pentru a formula planul de tratament precum și interpretarea corectă, în evoluție, a datelor clinice și paraclinice

·       Aplicarea planului de tratament stabilit în concordanță cu stadiul actual al bolii și adaptarea sa individualizată la particularitățile pacientului.

·       Monitorizarea rezultatelor terapiei și adaptarea tratamentului la evoluția pacientului

·       Dezvoltarea și implementarea unor abordări noi privind opțiunile și schemele tera­peutice în relație cu progresul cunoașterii și cel tehnic.

 

 

Competențe specifice acumulate

Competențe profesionale ·       Descrierea conceptelor, teoriilor și noțiunilor fundamentale în ceea ce privește pro­ducerea bolilor, a semnelor și simp­tomelor caracteristice fiecărei afecțiuni utile pentru orientarea diagnosticului clinic în afecțiunile colo-rectale.

·       Formularea de ipoteze și interpretarea corectă a semnelor, simptomelor clinice și a modificărilor paraclinice în vederea elaborării diagnosticului prezumtiv

·       Aplicarea meto­delor, tehnicilor și cunoștințelor cli­nice dobândite ce urmează a fi inte­grate cu datele pa­raclinice cu scopul stabilirii diagnos­ticului pozitiv, di­ferențial, pre­cum și stabilirea prog­nosticului bolii în afecțiunile colo-rectale

·       Evaluarea critică a ipotezelor, a mij­loa­celor și metode­lor utilizate ca suport pentru for­mularea indivi­dua­lizată a diagnosticului chirurgical

·       Dezvoltarea și im­plementarea unor abordări noi pri­vind procesul de stabilire a diag­nosticului în rela­ție cu procesul cunoașterii și cel tehnic

·       Descrierea meca­nismelor de acțiu­ne a medicamen­telor, a indicațiilor con­tra­indicațiilor și a efectelor ad­verse a resurselor tera­peutice utili­zate în practica medicală

·       Utilizarea noțiunilor privind resursele terapeutice pentru a formula planul de tratament precum și interpretarea corectă, în evoluție, a datelor clinice și paraclinice în afecțiunile colo-rectale

Competențe transversale ·         Identificarea obiectivelor de realizat, a resurselor disponi­bile, condițiilor de finalizare a acestora, etapelor de lucru, timpilor de lucru, termenelor de realizare aferente și riscu­rilor aferente

·         Realizarea de proiecte sub coordonare, pentru rezolvarea unor probleme specifice domeniului, cu evaluarea corectă a volumului de lucru, resurselor disponibile, timpului necesar de finalizare și a riscurilor, în condiții de aplicare a normelor deontologice și de etică profesională în domeniu, precum și de securitate și sănătate în muncă

·       Utilizarea eficientă a surselor informaționale și a resurselor de comunicare și formare profesională asistată (portaluri Internet, aplicații software de specialitate, baze de date, cursuri on-line etc.) atât în limba română cât și într-o limbă de circulație internațională

 

  

Obiectivele cursului

Obiectivul general al cursului ·       Transmiterea și fixarea de cunoștințe de patologie chirurgicală colo-rectală

 

 Obiectivele specifice La finalizarea studiului disciplinei studentul va fi capabil:

·         să elaboreze un diagnostic corect de sindrom sau chiar boală chirurgicală

·         să cunoască indicațiile de tratament specific pentru patologiile colo-rectale

·         să cunoască managementul patologiei cronice studiate

·         să integreze cunoștințelor acumulate prin studiul celorlalte discipline

·         Insistență pe noțiunile practice de utilitate practică imediată. Evaluarea are ca scop validarea metodei de predare, cunoștințele achiziționate și completarea informațiilor insuficiente

·       Însușirea de către studenți, prin prelegeri, prezentări de cazuri clinice, la patul bolnavului, a noțiunilor de bază privind aspectele normale si elementele clinice esențiale care să permită îngrijirea corectă a pacienților chirurgicali

  

Conținuturi

Curs Metode de predare Număr de ore Observații
1.       Anatomia regiunii periano-rectale. Semiologia bolilor periano-rectale Prelegere 1 ora

Săpt .1

2.       Evaluarea clinico-imagistică a patologiilor periano-rectale Prelegere 1 ora

Săpt .1

3.       Boala hemoroidală- etiopatogenie, anatomie patologică, tablou clinic, investigații paraclinice și clasificare clinică Prelegere 1 ora

Săpt .2

4.       Fistulele perianale – etiopatogenie, anatomie patologică, tablou clinic, investigații paraclinice și clasificare clinică Prelegere 1 ora

Săpt .2

5.       Fisura anala – etiopatogenie, anatomie patologică, tablou clinic, investigații paraclinice și clasificare clinică Prelegere 1 ora

Sapt. 3

6.       Boala pilonidală – etiopatogenie, anatomie patologică, tablou clinic, investigații paraclinice și clasificare clinică Prelegere 1 ora

Sapt. 3

7.       Tumorile maligne ale regiunii periano-rectale – etiopatogenie, anatomie patologică, tablou clinic, investigații paraclinice și clasificare clinică Prelegere 1 ora

Sapt. 4

Bibliografie :

  1. Ghid de proctologie practică (Îndreptar proctologic), autori: M. Ghiur, Luminița Ghiur,

A.       Zbuchea, Editura Național, București, 2000, ISBN 973-9459-323, Seria Monografii Medicale, Nr. 20.

  1. Schwartz’s  Principles of Surgery, 10-th Edition, F.C. Brunicardi, D.K. Andersen, T.R. Billiar, D.L. Dunn, J.G. Hunter, J.B. Matthews, R.E. Pollock, McGraw-Hill, New York, 2015
  2. Tratamentul chirurgical al hemoroizilor, Cezar Pop – Risoprint 2002
  3. Patologie chirurgicală anorectală, Dan Cretu, Editura Universitătii „Lucian Blaga” din Sibiu, 2016

 

  1. Gray’s Anatomy, Richard L. DrakeA. Wayne VoglAdam W. M. Mitchell, Editura Prior & Books, 2021, ISBN:9789733881935
  2. Sinopsis de Medicina, Ed. V, Latha Ganti, David Lebowitz, Javier Rosario, Ariel Vera, Editura Hipocrate, 2021, ISBN 978-606-94576-9-6

 

 

8.2 Seminar/ laborator/ proiect Metode de predare-învățare Număr de ore Observații
1.       Principii de tratament în boala hemoroidală. Tehnici chirurgicale. Complicațiile bolii si tratamentul acestora

 

 

prezentări de caz, aplicații și demonstrații practice și clinice, dezbaterea, problematizarea, prelegerea, observația

 

2 ore
2.       Principii de tratament al fisurii anale. Tehnici chirurgicale. Complicații și tratamentul acestora prezentări de caz, aplicații și demonstrații practice și clinice, dezbaterea, problematizarea, prelegerea, observația

 

2 ore
3.       Principii de tratament al fistulei perianale. Tehnici chirurgicale. Complicații și tratamentul acestora prezentări de caz, aplicații și demonstrații practice și clinice, dezbaterea, problematizarea, prelegerea, observația

 

2 ore
4.       Principii de tratament al bolii pilonidale. Tehnici chirurgicale. Complicații și tratamentul acestora prezentări de caz, aplicații și demonstrații practice și clinice, dezbaterea, problematizarea, prelegerea, observația

 

2 ore
5.       Principii de tratament al tumorilor rectale joase. Tehnici chirurgicale. Complicații și tratamentul acestora prezentări de caz, aplicații și demonstrații practice și clinice, dezbaterea, problematizarea, prelegerea, observația

 

2 ore
6.       Principii de tratament al abcesului de fosă ischiorectală. Tehnici chirurgicale. Complicații și tratamentul acestora prezentări de caz, aplicații și demonstrații practice și clinice, dezbaterea, problematizarea, prelegerea, observația

 

2 ore
7.       Principii de tratament al tumorilor maligne perineale. Tehnici chirurgicale. Complicații și tratamentul acestora

 

prezentări de caz, aplicații și demonstrații practice și clinice, dezbaterea, problematizarea, prelegerea, observația

 

2 ore

 

  1. Evaluare
Tip de activitate  Criterii de evaluare Metode de evaluare  Pondere din nota finală
Curs Examen Oral 100%

 

 

 

Comments are closed.